A 10 leggyakoribb hirdetési trükk a használt autópiacon

A használt autók piaca sok lehetőséget rejt magában, de ugyanennyi veszélyt is.
A 10 leggyakoribb hirdetési trükk a használt autópiacon

A vásárlók gyakran találkoznak megtévesztő hirdetésekkel, amelyek első pillantásra kiváló ajánlatnak tűnnek, ám a valóságban rejtett hibákat, elhallgatott információkat vagy manipulált adatokat takarnak. Az ilyen trükkök nemcsak a laikusokat téveszthetik meg, hanem azokat is, akik már több autót vásároltak korábban.

A cél nem az, hogy bizalmatlanná váljunk, hanem hogy tudatosabb döntést hozzunk. Ha ismered a leggyakoribb hirdetési trükköket, könnyebben kiszúrod a gyanús jeleket, és elkerülheted, hogy csalódás vagy anyagi veszteség érjen. Nézzük meg részletesen, melyek azok a praktikák, amelyeket a hirdetők gyakran bevetnek, hogy szebben tüntessék fel a valóságot. Akinek pedig autófelvásárlásra van szüksége sürgősen Budapesten, annak is számtalan lehetősége van arra, hogy minél előbb eladja a gépjárművét.

Rejtett hibák elhallgatása vagy félrevezető megfogalmazása

Az egyik leggyakoribb trükk, amikor az eladó egyszerűen nem említi meg az autó problémáit. A hirdetésben csupa pozitív kifejezést látunk: „hibátlan”, „újszerű”, „szép állapotban”, miközben a valóságban apróbb vagy akár komolyabb hibák is előfordulhatnak. Gyakran előfordul, hogy a korábbi baleseteket, korróziót vagy motorikus problémákat csak a helyszíni szemle során ismeri meg a vevő.

A legjobb, ha a vásárlás előtt átvizsgáltatod az autót egy független szerelővel. Érdemes gyanakodni, ha a hirdetés túl rövid, túl általános, vagy nincsenek benne konkrét adatok, például pontos szerviztörténet, javítási dokumentumok, friss műszaki vizsga.

Manipulált kilométeróra-állás – a klasszikus trükk

A kilométeróra visszatekerése az egyik legrégebbi és legkifinomultabb módszer a vevők megtévesztésére. Egy autó, amely 300 000 km-t futott, néhány perc alatt „fiatalítható” 150 000 km-re. A hirdetésekben gyakran találkozhatunk eufemizmusokkal, mint például „valószínűleg valós kilométer”, vagy „megkímélt futásteljesítmény”, amelyek mögött nincs konkrét bizonyíték.

A valós futásteljesítményt legegyszerűbben a szervizkönyv, az olajcserék dátumai vagy az állami adatbázisok alapján lehet ellenőrizni. Ha egy autó túl olcsó a kategóriájához képest, vagy a belső kopottság nem illik a megadott kilométerhez, érdemes utánanézni, miért.

Túl szép fotók, gondosan megválasztott szögek

A jó fotó a sikeres hirdetés alapja, de sok eladó ezt manipulációra használja. A képeket úgy készítik, hogy a hibák ne látszódjanak: sötétebb fényviszonyok között, vagy távolról fotózzák az autót. Gyakori, hogy a rozsdásodás, horpadások vagy kopott fényezés nem látszik, sőt egyes hirdetők akár régi fotókat is használnak.

A gyanús jelek közé tartozik, ha a képek túl műviek, mindig csak egy oldalról készülnek, vagy hiányoznak a belső tér, motortér és alvázrészletek. Egy korrekt eladó mindig több nézetből mutatja meg az autót – ha ez hiányzik, az már önmagában intő jel lehet.

Ártrükkök: mesterségesen magas listaár, majd „nagy kedvezmény”

Sok hirdető azzal próbálja elérni, hogy a vevő jó üzletnek érezze a vásárlást, hogy mesterségesen magas listaárat ad meg, majd hirdet egy látványos „akciót”. A trükk lényege: az eredeti ár sosem volt valódi, csak azért tüntetik fel, hogy a leértékelés hatásosabbnak tűnjön.

Az ilyen hirdetések gyakran tartalmazzák az „eredeti ár: X Ft, most csak: Y Ft” kifejezést. Valójában az autó mindig is az alacsonyabb áron volt kínálva. Érdemes több platformon összevetni ugyanazt a típust, így gyorsan kiderül, ha az „akció” valójában csak marketingfogás.

„Mint új” vagy „megkímélt” állapot – de mit jelent ez valójában?

Ezek a kifejezések az autópiac kedvencei, hiszen jól hangzanak, de valójában semmit nem jelentenek. Egy „megkímélt” autó lehet, hogy napi használatban volt, csak rendszeresen mosták, míg egy „mint új” állapotú jármű akár komolyabb javításokon is áteshetett.

A valódi minőséget mindig dokumentumokkal, szervizszámlákkal és független vizsgálattal lehet bizonyítani. Ha egy hirdetésben kizárólag szubjektív jelzők szerepelnek, de semmilyen konkrét adat nincs, például gyártási év, futásteljesítmény, motorállapot, az okkal lehet gyanús.

Felszereltség „felturbózása” – amikor többnek tűnik, mint ami

A hirdetők gyakran úgy tüntetik fel az autót, mintha magasabb felszereltségi szinthez tartozna. A „full extra” vagy „minden van benne” kifejezések tipikusan túlzóak. A valóságban lehet, hogy néhány extrát már nem is gyárilag szereltek be, vagy nem is működnek.

Ha az eladó hosszú extralistát mellékel, érdemes a helyszínen minden egyes funkciót kipróbálni. Sokszor derül ki, hogy a klíma nem hűt, az ülésfűtés nem működik, vagy a tolatóradar csak esztétikai elemként van felszerelve.

„1 év garancia” – de apróbetűs feltételekkel

Egyre több hirdetésben látni, hogy a kereskedő „garanciát” kínál a vásárláshoz. Ez jól hangzik, de sokszor valójában csak egy szűk körű biztosítási fedezet, amely kizárja a leggyakoribb hibákat. Például a motor vagy a váltó problémáira már nem vonatkozik a garancia.

Mindig kérdezz rá pontosan, mit jelent a garancia, milyen alkatrészekre és időtartamra vonatkozik. A komoly felvásárlók és kereskedők részletesen elmagyarázzák a feltételeket – ha valaki ezt kerüli, az intő jel lehet.

Eltérő árak különböző felületeken

Nem ritka, hogy egy autó több platformon különböző áron szerepel. Az eladó ezzel próbálja optimalizálni a hasznát, vagy egyes oldalakon „akciós árként” tünteti fel a hirdetést. A különbségek akár több százezer forintra is rúghatnak, és zavaró helyzetet teremtenek a vevő számára.

Érdemes mindig képernyőfotót készíteni a hirdetésről, mielőtt ajánlatot teszel, így később is bizonyítható, milyen áron szerepelt a jármű. Ha az eladó az ár módosításával próbál nyomást gyakorolni, inkább lépj vissza a vásárlástól.

Sürgetés, „csak ma” ajánlat – a pszichológiai nyomás

A sürgetés az egyik leghatékonyabb manipulációs eszköz. A hirdetők gyakran próbálnak pszichológiai nyomást gyakorolni a vevőre azzal, hogy „csak ma él az ajánlat” vagy „már többen érdeklődtek” típusú mondatokat használnak. Ez az impulzív döntéshozatalra épít.

A valóságban az autó eladása ritkán történik percek alatt. Ha az eladó sietteti a döntést, az gyakran arra utal, hogy valamit el akar titkolni. Egy komoly vásárlásnál mindig kérj időt az átgondolásra, és ha lehetséges, vigyél magaddal szakértőt.

Elrejtett költségek és járulékos díjak

A hirdetésekben gyakran látható, hogy az ár „mindent tartalmaz” – de a helyszínen kiderül, hogy mégsem. Az átírási költség, adminisztrációs díj, szervizdíj vagy különféle kezelési költségek utólag kerülnek felszámításra.

A korrekt hirdetés mindig feltünteti, hogy az ár bruttó vagy nettó, és pontosan mit tartalmaz. Ha az eladó kitérő választ ad, vagy újabb összegeket említ a helyszínen, az máris gyanúra ad okot.

Összegzés
A használt autópiacon a hirdetési trükkök sokszor apró részletekben rejlenek, de ha ismered őket, könnyen felismerheted a megtévesztést. Mindig ellenőrizd a dokumentációt, vizsgáltasd át a járművet független szakemberrel, és ne dőlj be a gyanúsan jó ajánlatoknak. Egy tudatos vásárló számára a legnagyobb előny a tájékozottság – mert az autóvásárlásban, akárcsak az életben, az ördög a részletekben rejlik.

Kapcsolódó cikkek

Ford Mustang Mach-E - Száguldó laboratórium

Ford Mustang Mach-E - Száguldó laboratórium

A Ford és az RTR együttműködésének eredménye az 1419 lóerős Mustang Mach-E.

A 10 leggyakoribb hirdetési trükk a használt autópiacon

A 10 leggyakoribb hirdetési trükk a használt autópiacon

A használt autók piaca sok lehetőséget rejt magában, de ugyanennyi veszélyt is.